Skip to end of metadata
Go to start of metadata

Olen ollut nyt kahdeksan kuukautta kansallisen palveluarkkitehtuurin toteuttamisohjelman ohjelmapäällikkö. Olen puhunut aiheesta kymmenissä tilaisuuksissa, esitellyt mitä teemme ja mitä sillä tavoittelemme. Lähes jokainen esitys on päättynyt siihen, että joku yleisöstä on tullut kertomaan, että se, mitä teemme ja tavoittelemme, on mahdotonta.

Mahdottomaksi on tuomittu niin palveluväylän tekniikka ja konsepti, palvelunäkymän idea, tunnistamiseen liittyvä lakiesitys ja ajatus siitä, että rooleja ja valtuutuksia voisi hallita sähköisesti. Mahdotonta on lainsäädäntötyön määrä ja se, että mukaan otettaisiin myös yrityksiä. Toteuttavat organisaatiot ovat joko vääriä tai kelvottomia tehtäväänsä tai parhaassa tapauksessa sekä että.

Uskallan olla eri mieltä. Hankkeet eivät ole mahdottomia. Ne ovat mahdollisia ja toteutettavissa. Meillä on koossa tiimi, joka on aidosti poikkihallinnollinen ja tehokas. Meillä on roolit ja vastuut, joiden mukaan viemme asioita eteenpäin. Kansallisessa palveluarkkitehtuurissa toteutettavat asiat tukevat aidosti digitalisaatiota ja sitä, että jatkossa sähköinen asiointi suunnitellaan aidosti asiakaslähtöisesti.

Ja tässä kohtaamme mahdottoman. Se, että koko ajatusmalli ja suunnittelu rakentuu asiakkaan, kansalaisen ympärille, on jotain sellaista mitä ei ole ennen tehty. Olemassa oleva malli perustuu siihen, että kukin hallinnonala päättää omasta tekemisestään, palveluistaan ja toiminnastaan itsenäisesti ja olemassa oleva lainsäädäntö tukee tätä jaottelua. Kun asiointi käännetään niin, että keskiössä onkin asiakas eikä viranomainen, ollaan aivan uusien kysymysten äärellä. Valmiita malleja ja toimintatapoja ei ole. Ne on kaikki luotava.

Voiko tavoitteena olla mikään muu kuin se, että rakennamme yhdessä digitaalisen infrastruktuurin, jonka lähtökohtana on asiakaslähtöinen ajattelu? Miksi tyytyä vähempään? Jos muutosta haluaa, se täytyy tehdä. Tämän kokoluokan muutosta ei tee yksi ohjelma, vaan siihen tarvitaan mukaan koko yhteiskunta. Eikö meidän kaikkien pitäisi tavoitella mahdotonta yhdessä, ja tehdä siitä mahdollista. 

Haluan kiittää kuluneesta vuodesta niin ohjelmassa mukana olevia henkilöitä kuin siihen liittyviä organisaatioita. Kulunut syksy on tehty työtä aidosti yhteisten tavoitteiden eteen. Tämä työ jatkuu ensi vuonna entistä konkreettisempana ja näkyvämpänä. Toivotan meille kaikille hyvää yhteistä matkaa kohti mahdotonta.

 

Kirjoittaja toimii valtiovarainministeriönJulkICT-toiminnossa Kansallisen palveluarkkitehtuurin toteuttamisohjelman ohjelmapäällikkönä.

  • No labels

3 Comments

  1. Anonymous

    "One thing you cannot tell me is that it's not possible"

     

    https://www.youtube.com/watch?v=Z0MbpkYPgM8&t=52m34s

  2. Anonymous

    Hyvä kannustuspuhe. Puheen viimeinen sana pitäisi varmaan olla "mahdollinen" ?

  3. Anonymous

    Olisi mielenkiintoista kuulla näiden mahdotonta toistavien kommentoijien perustelut. Miksi yrittävät ampua alas näin tärkeää kehityskohdetta? Pelkäävätkö omien työpaikkojensa puolesta?

    Ei ole mitään järkeä jatkaa nykymallissa, jossa paperisopimusten ja lomakkeiden määrä vaan jatkaa kasvuaan. Ja jossa kaikki uudet nettipalvelut vaativat yhä uusia ja uusia käyttäjätunnuksia ja salasanoja, jotka ovat heikkoja kun kukaan ei enää jaksa keksiä hyvää salasanaa.

    Toivotan teille erinomaista vuotta 2015 ja onnistunutta remonttia paperi Suomeen. Vahva tunnistaminen, vahva kirjautuminen HST-kortilla ja tosiaan yritykset mukaan, niin palvelut ovat kaikkien kansalaisten ulottuvilla tietoturvallisesti.